Zobacz w naszej bazie

Przewodnik lokalny

Noc Biologów 2017 już w piątek; rozwiąż zagadki, zdobądź nagrody

2017-01-10 10:59:52 (ost. akt: 2017-01-10 10:19:39)
Okładka gry, opracowanej specjalnie na olsztyńską Noc Biologów 2017

Okładka gry, opracowanej specjalnie na olsztyńską Noc Biologów 2017

Autor zdjęcia: Stanisław Czachorowski

Nie wszyscy w nocy śpią. Aktywne są na przykład ćmy i nietoperze. Czasem także naukowcy. W czasie Nocy Biologów można będzie rozwiązać również zagadkę tajemniczej Zmory - zmierzchnicy trupiej główki.

Zmierzchnica trupia główka to niezwykły motyl, który na swojej trąbce trąbi, nocą spija oskołę z drzew, a czasami nektar z kwiatów jak koliber. Czasem podkrada miód z pszczelego ula, straszy drapieżniki udając szerszenia, a niegdyś uważano, że wróży śmierć i współpracuje z wiedźmami.

Zgłoś się do punktu informacyjnego i weź folder z instrukcją gry i miejscem na zbieranie pieczątek oraz wpisywanie odpowiedzi.
W każdym budynku szukaj specjalnego znaku ze zmierzchnicą trupią główką. Tam czeka zadanie do wykonania. Dopytaj się znajdujących się w pobliżu osób.

Punkty informacyjne ze zmierzchnicą























1. Biblioteka Uniwersytecka UWM. Tu znajdą się dwa punkty ze zmierzchnicą trupią główką. Jedna jest w księgarni Arche. Druga gdzieś w bibliotece.

2. Szklarnia Wydziału Biologii i Biotechnologii. Będą tu wystawy, warsztaty, wycieczki. Wśród roślin trudno będzie Zmorę wytropić.

3. Laboratorium Diagnostyki Molekularnej. To trudne zadanie, bowiem nie jest łatwo dostać się do tego budynku. I można będzie tam wejść tylko w określonych godzinach.

4. Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody, Plac Łódzki 1. Szukaj na pierwszym piętrze dalszych wskazówek.

5. Katedra Zoologii. Tu będzie się dużo działo. Kieruj się na Muzeum Zoologiczne.

6. Plac Łódzki 3, trzy różne miejsca na trzech różnych poziomach. Nie łatwo będzie odnaleźć zmierzchnicę i wykonać zadanie. Ale kto powiedział, że będzie łatwo?

7. Collegium Biologiae. Tu pobierzesz kartę zadań i tu będzie najwięcej różnych wydarzeń we wszystkich zakamarkach budynku. Zmierzchnica pojawi się w kilku miejscach. A o godz. 20.00 pojawią się Wiedźmuchy - one na pewno będą ze zmierzchnicą i będą miały odlotowe i nieziemskie zadania. Tylko dla najodważniejszych.

Nagrody czekają


Zbierz jak najwięcej pieczątek w różnych miejscach oznaczonych zmierzchnicą i na koniec zgłoś się do punktu informacyjnego (7) i odbierz nagrodę. Zadania będą różne i w zależności od liczby i jakości wykonanych zadań otrzymasz adekwatną nagrodę. Niezbędne szczegóły, dotyczące zadań znajdziesz na otrzymanej karcie.

Niektóre zadania będą tylko dla nauczycieli i osób dorosłych (lub grup rodzinnych z osoba dorosłą). I nie będą łatwe.

Zatem przybywaj, w piątek 13-go stycznia 2017 roku do Kortowa, w godzinach 8.00-23.00. Poczuj się jak naukowiec, rozwiązując biologiczne zagadki.

Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos L.) zwana jest także zmorą trupią-głową. Zmora lub mara w wierzeniach słowiańskich była istotą pół demoniczną, duszą człowieka żyjącego lub zmarłego, która nocą męczyła śpiących, wysysając z nich krew lub mecząc na inny sposób. Słowianie duszę ludzką najczęściej wyobrażali sobie pod postacią ćmy (owada), czasem ptaka.

Stanisław Czachorowski
Autor jest biologiem, entomologiem i hydrobiologiem, doktorem habilitowanym, profesorem na Wydziale Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Zobacz również