Szlak: Mrągowo - Reszel - Święta Lipka - Mrągowo

Miejscowość startu
Mrągowo
Miejscowość końca
Trasa: Mrągowo - Polska Wieś - Gizewo - Widryny - Leginy - Mnichowo - Reszel - Święta Lipka - Pilec - Lembruk - Mrągowo. Długość trasy: 60 km.
Opis: Trasa bardzo interesująca, łatwa, średniej długości. Jej największymi atrakcjami są zabytki. W Reszlu warto zwiedzić zamek biskupów warmińskich, „Perła baroku” to oczywiście słynne Sanktuarium w Świętej Lipce. Po drodze mijamy wiele jezior, więc bez trudu znajdziemy odpowiednie miejsce do odpoczynku czy kąpieli. Trasa o niezapomnianych walorach krajobrazowych.

Podróż rozpoczynamy w Mrągowie, na rondzie jedziemy na Kętrzyn, wkraczamy tym samym na Drogę Wojewódzką 591. Jedziemy na północ ulicą Wolności, po prawej stronie, tuż po wyjeździe z terenu zabudowanego, widzimy Park im. Juliusza Słowackiego. Po 2 km od wyjechania z lasu, dojeżdżamy do wąskiego przesmyku pomiędzy jeziorami: Juno i Kot. Po 500 m od najwęzszego miejsca dojeżdżamy do rozstaju, gdzie skręcamy w lewo, aby być bliżej jeziora. Po ponad 3 km docieramy do kolejnego rozstaju, jedziemy jednak naszą główną drogą, która lekko odbija w prawo. Po 500 mamy kolejny rozstaj, ale jedziemy prosto. Po niecałych 3 km docieramy do skrzyżowania we wsi Lembruk. Jedziemy na pierwszym prosto, na drugim skręcamy w lewo. Po 2,5 km docieramy do rozstaju, jedziemy prosto, aż do wsi Pilec, przez którą przejeżdżamy główną drogą. Po ponad 2,5 km mamy kolejny rozstaj, na którym jedziemy prosto. Po 2 kolejnych kilometrach docieramy do rozstaju, na którym, jeśli pojedziemy w prawo, to dotrzemy do Świętej Lipki, gdzie znajduje się bardzo znane Sanktuarium Maryjne. Aby znaleźć się z powrotem na trasie, musimy do Drogi Wojewódzkiej 594 tą samą drogą, którą przyszliśmy. Skręcamy w prawo, jedziemy 4 kilometry naszą drogą, aż do wsi Robawy, skąd po kilometrze dotrzemy do Reszla. W Reszlu na skrzyżowaniu z ulicą Mazurską skręcamy w lewo, do Rynku. Kiedy już zwiedzimy Reszel w dalszą drogę udajemy się ulicą Podmiejską, która biegnie obok kościoła pw. św. Piotra i Pawła. Po 300 metrach na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w ulicę Rataja i naszą drogą jedziemy aż do Drogi Wojewódzkiej 593. Skręcamy na skrzyżowaniu w prawo. Po kilometrze mamy kolejne skrzyżowanie, na którym skręcamy w lewo, a po 300 m również w lewo, w drogę polną. Dojdziemy nią do wsi Leginy, gdzie znajduje się kościół pw. św. Marii Magdaleny. W dalszą drogę ruszamy polną drogą, która znajduje się na drodze na północy wioski, droga tą dotrzemy do Drogi Krajowej 590, którą idziemy w prawo. Po 650 m napotykamy skrzyżowanie, na którym idziemy prosto, a na kolejnym również prosto. Po kilometrze od rozstaju dochodzimy do kolejnego, znajdującego w wąskim przesmyku, znajdującym się pomiędzy jeziorami: Wirdyńskim i Legińskim. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, przejeżdżamy przez wieś Plenowo i po niecałych 2 km docieramy do Widryn. W Widrynach na skrzyżowaniu pierwszym jedziemy prosto, na drugim skręcamy w prawo. Po 400 m mamy kolejny rozstaj, jedziemy prosto. Po 2 kilometrach docieramy do wsi Śpiglówka, na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo, na kolejnym w lewo i na trzecim w lewo. Po 650 m kończy nam się droga, musimy zjechać w ścieżkę polną, która zaprowadzi nas do wsi Gizewo. Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo, na kolejnym w lewo. Po niecałych dwóch kilometrach dotrzemy do Kiersztanowa. Na pierwszym skrzyżowaniu jedziemy prosto, na drugim również, na odbijamy w prawo, a następnie zaraz w lewo. Wyjeżdżamy z Kiersztanowa, po 500 napotykamy kolejne skrzyżowanie, jedziemy prosto, po 2 km mamy skrzyżowanie, skręcamy w lewo, po 1,5km docieramz do Polskiej Wsi. Przejeżdżamy przez nią główną drogą i po ponad 2 km docieramy do Mrągowa.

Więcej o szlaku i okolicach w artykule